maandag 24 mei 2021

Je hebt nu al een eigen netwerk!


Je hebt nu al een eigen netwerk!

Ik? Een eigen netwerk?

Kijk eens goed om je heen.

 
Je eigen netwerk


Eigenlijk beschikt iedereen al over een netwerk, al noemen we het in het algemeen niet zo. Maar familie, collega’s, buren, vrienden, kennissen en noem maar op, vormen in feite ook al een netwerk, dat ook wel het kernnetwerk wordt genoemd.

Maar voor je dat kernnetwerk verder uit gaat bouwen, moet je op zich op het netvlies hebben, wat je met een groter eigen netwerk wilt gaan bereiken. De reden daarvoor zou het volgende kunnen zijn:

Wat ik wil met mijn eigen netwerk


  • Mijn netwerk bevat mensen, met wie ik echt over alles kan praten;
  • Mijn netwerk bevat mentoren, die mij verder kunnen helpen;
  • Mijn netwerk helpt mij om actief te zijn en te blijven;
  • De mensen in mijn netwerk zijn gemakkelijk beschikbaar;
  • Ik kan een hulpbron zijn voor de mensen in mijn netwerk;
  • Mijn netwerk helpt bij het vinden van een balans in mijn leven;
  • Mijn netwerk steunt mij bij het krijgen van wat ik wil hebben en wat ik verdien.


Kortom, zorg voor duidelijke doelen voor je eigen netwerk, die je ook goed communiceren kunt, zodat iedereen ook weet wat je wilt. 


Je kernnetwerk

Familie is natuurlijk in de eerste plaats familie zonder meer. Maar familieleden kunnen ook een bijdrage aan jouw persoonlijke netwerk leveren. Als we zo naar familieleden gaan kijken, dan kunnen we ze samen met de vrienden en kennissen als volgt indelen:

  • Familie, vrienden en kennissen, die in een zelfde bedrijfstak werken;
  • Familie, vrienden en kennissen, die in een vergelijkbare bedrijfsstructuur werken;
  • Familie, vrienden en kennissen met een vergelijkbare functie;
  • Familie, vrienden en kennissen met een bepaalde kennis of vaardigheid;
  • Familie, vrienden en kennissen, die al een uitgebreid netwerk hebben, waar je misschien op aan kunt sluiten;
  • Familie, vrienden en kennissen in commissies, instellingen en  beroepsorganisaties;
  • Familie, vrienden en kennissen met politieke of maatschappelijke functies.


Het mooie van een eigen netwerk is, dat het een vrij beschermde omgeving is, die zich ook goed leent, om de eigen vaardigheden te vergroten en je vervelende eigenschappen af te leren. Dus is het goed om die eigenschappen die je hebben wilt en die waar je wel vanaf wilt, in kaart te brengen. Om daarbij te helpen alvast een lijstje veel voorkomende eigenschappen:

Belangrijke netwerkgewoonten, die je leren moet


  • Bedank iedereen, die iets voor je gedaan heeft op korte termijn;
  • Wees stimulerend en feliciteer mensen die iets bereikt hebben;
  • Leer dat netwerken vooral geven betekent en mogelijk later tot iets krijgen kan leiden;
  • Stel jezelf voor aan iedereen die je niet kent;
  • Je moet wat drempels overwinnen:


          o    Om naar een netwerkbijeenkomst toe te gaan;
          o    Om zomaar iemand die je nauwelijks kent, op te bellen;
          o    Op onbekende mensen afstappen;
          o    Je mengen in groepen op bijeenkomsten;
          o    Niet bij bekenden blijven hangen;
          o    Jezelf aan onbekenden voorstellen.
 

Belangrijke netwerkgewoonten, die je afleren moet

  • Te lang wachten, met hulp uit het netwerk in te roepen;
  • Te lang uitstellen van telefoontjes;
  • Visitekaartjes die je gehad hebt, rond laten slingeren, in plaats van ze op te slaan en te archiveren;
  • Visitekaartjes van jezelf overal hebben, behalve in je zak waar je ze nodig hebt;
  • Je aansluiten bij mensen die je al kent en daar de gehele tijd bij blijven staan.



En? Werkt je netwerk een beetje?

En als je dan een tijdje aan je netwerk werkt, is het ook van belang om te weten, of het iets voor je doet. Op de volgende manieren kun je kijken wat het effect is:

  • Word je regelmatiger benaderd?
  • Hebben mensen je telefoonnummer bij de hand?
  • Word je gevraagd voor goede doelen, of liefdadigheidsevenementen?
  • Word je als deskundige in je vak genoemd?
  • Word je wel eens gevraagd voor interviews?
  • Lees je je mening wel eens ergens terug?
  • Heb je een goede website waar je bezoekers en reacties krijgt?
  • Trek je positieve aandacht?
  • Heeft men aandacht voor wat je te vertellen hebt?
  • Doen mensen wel eens iets met je advies?
  • Voelen mensen zich na contact met jou geïnspireerd of gemotiveerd?


Overigens zijn niet alle punten even gemakkelijk te meten, dus zullen we het indirect te weten moeten zien te komen. Maar op den duur ontstaat er ook dan wel een beeld.
 


Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten