maandag 11 oktober 2021

Bereid je altijd goed op een netwerkbijeenkomst voor

Netwerkbijeenkomsten


Bereid je altijd goed op een netwerkbijeenkomst voor


Goede voorbereiding verdient zich terug


Bereid je altijd goed op een netwerkbijeenkomst voor


"Zo, ik ga stoppen want ik ga nog even snel naar een netwerkborrel," hoor je nog wel eens. Want het woord netwerkbijeenkomst wordt nu eenmaal ook graag netwerkborrel, genoemd. Je zo spontaan richting een netwerkbijeenkomst reppen kan natuurlijk. Zeker als je al veel mensen kent,  die je op die netwerkbijeenkomst mag verwachten. En dan gaat het er vaak vooral om dat je de bestaande contacten lekker warm wilt houden. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Maar voor een netwerkbijeenkomst, waar we nog wat minder mensen kennen, is een beetje voorbereiding toch wel heel wenselijk. Zeker als je een beetje rendement wilt halen uit de tijd die je in in het bijwonen van de netwerkbijeenkomst gestoken hebt.

Wie doet de organisatie van deze netwerkbijeenkomst?

Weten we wie deze netwerkbijeenkomst organiseert? Zo ja, weten we van die persoon of organisatie al iets meer? Zo nee, dan is het goed om ons even in de organisatie te verdiepen. Vaak fungeert de organisator namelijk ook als sponsor van dit evenement. En dan kan het natuurlijk pijnlijke momenten opleveren, als je nog helemaal niets van deze organisator weet. Google heeft meestal heel veel kennis van zaken. En Google is een voldoende betrouwbare bron voor een globale verkenning van het bedrijf, waar we bij deze netwerkbijeenkomst mee te maken hebben.


Wie komen er nog meer?

Weten we wie er nog meer naar deze netwerkbijeenkomst komen? Hebben we daar signalen van anderen over gehoord? Weten we uit ervaring, wie er nog wel eens op dit soort netwerkbijeenkomsten te vinden zijn? Is het een branche gerichte bijeenkomst? Is het een lokale of geografische bijeenkomst? Het is goed om de antwoorden op dit soort vragen te weten. Want dan kunnen we ons daar op in gaan stellen. Zijn er bekenden? Dat is handig. Dan kunnen die ons vaak voorstellen aan mensen die zij al wél, maar wij nog niet kennen. En uiteindelijk is dat toch de essentie van het opbouwen van een netwerk, nietwaar?

Wie wil je er gaan ontmoeten?

Heb je een bepaald doel voor ogen met het bijwonen van een netwerkbijeenkomst? Hoop je bijvoorbeeld om daar bepaalde mensen te gaan ontmoeten? Dat kan bijvoorbeeld een belangrijk of invloedrijk persoon uit je branche of uit de regio waarop je je richt zijn. Misschien komt er iemand waarvan je weet dat die zelf over een omvangrijk netwerk beschikt. 

Probeer om bij mensen die je graag even spreken wilt, alvast wat achtergrondmateriaal te vinden. Ook hierbij is het altijd handig als je vooraf al iets weet. Bedenk ook goed wat je van deze personen zou willen weten. En waarom je hen dus spreken wilt. Want wat hebben deze personen jou uiteindelijk te bieden? Of nog sterker: Wat kun jij deze personen gaan bieden? Het loont altijd om hier over na te denken voor je een netwerkbijeenkomst gaat bezoeken.

Bedenk leuke onderwerpen om een gesprek te voeren

Zorg er bij elke netwerkbijeenkomst voor, dat je een behoorlijk repertoire aan verhalen, anekdotes en dergelijke, paraat hebt. Dit repertoire moet wel aan een paar elementaire eisen voldoen. Anders is dit middel erger, dan de kwaal van het niet voldoende opvallen. Dan val je namelijk wél op, maar op een totaal verkeerde manier. Dus zorg er voor dat je repertoire aan conversatiestarters aan de volgende eisen voldoet:


  • Zorg voor een collectie conversatiestarters in de kunstwereld. Heb je die nog niet? Dan kun je die hier downloaden. Even printen op 200 grams papiertje en je kunt er handige kaartjes van knippen. Het zijn 100 vragen om een conversatie in de kunstwereld te starten. 

  • Je repertoire aan verhalen en anekdotes past volledig bij deze gelegenheid;
  • Je repertoire is beslist passend bij de sponsor van de netwerkbijeenkomst;
  • Je repertoire heeft betrekking op de ontwikkelingen binnen de branche, als het om een zakelijke bijeenkomst gaat;
  • Je repertoire is zeker ook gericht op bepaalde personen die je wilt bereiken. Berijd dat eventueel goed voor;
  • Je hebt het doel van je aanwezigheid duidelijk voor ogen. 


Tot slot

Zorg altijd voor een stapeltje visitekaartjes en een klein aantekenboekje met twee pennen. 

Twee pennen? Ja, eentje voor reserve, want pennen zijn altijd op het verkeerde moment leeg. En dan hoeft niets het succes van een plezierige netwerkborrel meer in de weg te staan.
 
 
 


Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten