maandag 11 oktober 2021

Onzinverhalen over netwerken

Onzinverhalen over netwerken

Hoe wordt netwerken onaantrekkelijk gemaakt?

11 onzinverhalen over netwerken

Onzinverhalen over netwerken


1e onzinverhaal: Netwerken is vooral voor extroverte mensen

Natuurlijk zijn er overal introverte en extroverte mensen. Maar er is geen sprake van, dat de ene groep veel beter in netwerken zou zijn, dan de andere. En als er al een verschil te zien is, dan lijken opmerkelijk genoeg de introverte personen aan de winnende hand:

  • Introvert is beslist niet hetzelfde als verlegen;
  • Introverte mensen praten liever over een ander dan over zichzelf ;
  • Introverte mensen zijn daardoor vak goede vragenstellers;
  • Introverte mensen zijn meestal goede waarnemers;
  • Introverte mensen gaan vaak veel beter om met social media;
  • In de praktijk maken introverte mensen betere en snellere contacten;
  • Introverte mensen hebben met deze punten dus een voorsprong.

2e onzinverhaal: Je moet je netwerk voortdurend uitbreiden

Natuurlijk is groei in je netwerk goed. Maar op een gegeven moment bereik je wel een aantal relaties, waarbij groei niet zo heel veel nieuwe mogelijkheden meer toevoegt. En dan mag je best wat rustiger aan gaan doen. Dat wil niet zeggen, dat je moet stoppen, want er vallen ook altijd weer mensen weg uit het netwerk. 


3e onzinverhaal: Je moet bij elke gelegenheid reclame voor jezelf maken

Nee, integendeel. Netwerken is iets totaal anders dan reclame maken. Het kan zelfs knap averechts werken, als je reclame voor jezelf of je bedrijf gaat lopen maken. Iemand die steeds zichzelf die zijn bedrijf naar voren loopt te duwen kan als behoorlijk irritant ervaren worden. En dat we straks als irritant gezien gaan worden, is zeker niet het doel dat we met netwerken willen bereiken, nietwaar?


4e onzinverhaal: Je moet je aanpassen aan de omgeving, waarin je netwerkt

Nee, ook dat is beslist niet waar. Het heeft zelfs de nodige voordelen, als je netwerk zich uitstrekt tot ver buiten je normale omgeving. Binnen die omgeving heeft immers iedereen dezelfde contacten, waardoor er op een gegeven moment nauwelijks groei meer mogelijk is. Kom je steeds verder weg, dan zijn er weer volop nieuwe contacten mogelijk. Het effect is dan dat je netwerk in theorie onbeperkt door kan blijven groeien.


5e onzinverhaal: Je moet voor netwerken in de wieg gelegd zijn

Nee, ook dat is niet waar.  Alles is te leren en dat geldt ook voor netwerken. En bij de ene persoon zal dat leren sneller en gemakkelijker gaan, dan bij een ander persoon. Maar bij welke vorm van opleiden, zie je die snelheidsverschillen nu eigenlijk niet? Die zijn er gewoon altijd. 

6e onzinverhaal: Netwerken in je eigen sector is het belangrijkste

Dit punt is te vergelijken met punt 4. Niet alleen een andere omgeving kan interessant zijn, ook een andere sector is meestal wel de moeite waard. Vaak is er allerlei kruisbestuiving mogelijk, van de ene sector naar de andere sector, maar weet men dat gewoon niet. Dat komt uiteraard, omdat er nu geen onderlinge contacten zijn. En dan kan netwerken natuurlijk wonderen doen om de muur tussen twee sectoren te slopen tot wederzijds voordeel. 


7e onzinverhaal: Netwerken is essentieel voor je reputatie

Netwerken kan beslist helpen om je reputatie verder te verbeteren. Maar er zijn nog vele andere manieren om je reputatie te vestigen en goed te houden. Een goed boek gepubliceerd krijgen, dat de nodige aandacht in de media mag beleven, is daar een goed voorbeeld van.

Optreden in de publieke ruimte doet ook heel veel voor iemands reputatie. 


8e onzinverhaal: Alle relaties in het netwerk zijn even belangrijk

In feite is dat op menselijk niveau voor een groot deel waar. Ieder mens en dus ieder contact heeft waarde. Maar het blijft praktisch gesproken toch zo dat sommige relaties wel duidelijk meer op kunnen leveren dan anderen. Een goede relatie met de CEO van een groot bedrijf, levert je meer op dan een goed contact met de schoonmaker, hoe belangrijk zijn werk ook is, voor jou en je bedrijf. Maar dit punt moet je van uit je eigen perspectief bekijken. 


9e onzinverhaal: Businessclubs zijn handig om te netwerken

Dat is deels waar, maar vaak is het heel lastig om in al langer bestaande clubs een ingang te vinden. Het komt nogal eens voor, dat je door één van de leden of door het bestuur uitgenodigd moet worden, om aan de businessclub deel te mogen nemen. Of je al dan niet een goed netwerker bent, maakt dan ook nauwelijks meer uit. Er zijn andere voorwaarden.


10e onzinverhaal: Je moet je relaties niet voor het hoofd stoten

Nee. Dat moet je natuurlijk nooit onnodig doen. Maar het wil ook niet zeggen, dat je echt alles maar over je heen moet laten komen. Want dat kan ook niet de bedoeling zijn. In een goed netwerk, kan de verhouding in het algemeen best wel een stootje hebben. 


10e onzinverhaal: Netwerken is vriendjespolitiek bedrijven

Nee, dat is zeker niet waar. En het is ook zeker de bedoeling niet. Natuurlijk vinden we overal vriendjespolitiek. Dat is nu eenmaal niet uit te roeien. En het hoeft ook niet per definitie schadelijk te zijn. Maar een netwerk ontwikkelen gaat wel wat verder, dan elkaar voordelen toe te spelen. Een netwerk gaat er om, om de relatiekring steeds verder uit te bouwen.

Vriendjespolitiek is er juist bij gebaat, om alles klein en “onder ons soort mensen” te houden. Eigenlijk is het tegengesteld aan netwerken, als je er goed over na denkt.

 


Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten