maandag 11 oktober 2021

Waar is hier de nooduitgang, ofwel het gebruik van exit-technieken

Waar is hier de nooduitgang 

ofwel het gebruik van exit-technieken

Waar is hier de nooduitgang, ofwel het gebruik van exit-technieken


Het belang van exit-technieken is groter dan je zou denken

Niet elk gesprek loopt zoals we zouden willen. Of het gesprek gaat een kant op waar we ook weinig mee kunnen. En dan is het van groot belang, als we goede tactische manieren kennen, om een gesprek netjes en zonder problemen tot een goed, maar wel tot een snel einde te brengen. Zonder dat je iemand keihard op de tenen trapt.

Zorgen dat je een aantal goede exit-technieken beheerst, is daarom een belangrijk onderdeel van het gemakkelijk kunnen netwerken. En het zorgt ervoor dat je je zekerder kunt voelen op netwerkbijeenkomsten.  

Het is ook gemakkelijker om aan een gesprek te beginnen, als je weet, dat je altijd zonder al te veel problemen of inspanning weer eenvoudig weg kunt komen als het gesprek niet goed loopt. Het  gesprek voelt dan een stuk minder verplichtend. En daarmee wordt het veel prettiger en ontspannender. Sterker nog, misschien gaat het er juist wel beter van lopen.

Acceptabele exit-technieken die je moet beheersen

Voorbeelden van acceptabele excuses:

  • Verwijs naar een telefoongesprek, dat je nog dringend voeren moet;


  • Vraag of de ander weet hoe laat het is. En bedenk dan plotseling, dat je nog dringend iets doen moet. Dat kan alleen als je niet meer naar de bijeenkomst terug wilt keren. Want je loopt de kans dat je gesprekspartner direct weer op je af komt, als je weer terug bent. Om verder te gaan waar die gebleven was. Dat kan heel lastig zijn. Dus gebruik liever één van de andere punten die dat gevaar niet hebben;


  • Gebruik het volgende excuus: “Ik weet dat er hier nog veel interessante mensen rondlopen, met wie je beslist nog een gesprek wilt voeren. Dus bedankt voor dit gesprek en we zien elkaar binnenkort wel weer;”


  • Een goede techniek is om een paar minuten intensief naar de andere partij te luisteren, dan een pauze te pakken, samen te vatten wat je zojuist gehoord hebt en dat aan te vullen met iets als: “Ik ga nu weer aan het werk.” Je hebt hiermee aantoonbaar aandacht aan de ander gegeven. En je kunt daarna zonder problemen weglopen;


  • Ook toestemming vragen werkt goed. Je krijgt dan vragen als: “Vind je het goed, dat ik even iets op mijn laptop op ga zoeken?“ of  “Vind je het goed, als ik nog even mijn  aantekeningen ga raadplegen voor het volgende onderdeel begint?”;


  • Gebruik de agenda van de ander. Dat doe je met zinnen als: “Ik laat je nu even gaan, want je hebt het vast druk.”  


Exit-technieken om te vermijden

Niet elke techniek is geschikt om een gesprek tot een goed einde te brengen. Een paar voorbeelden die wat minder bruikbaar zijn:

  • “Wilt u mij excuseren?”

Hiermee zeg je eigenlijk “Sorry, u bent te onbelangrijk voor mijn kostbare tijd;”

  • “Ik ga nog wat te drinken halen.”

Om daarna ergens anders te gaan staan en nooit meer terug te keren;

  •  “Je hebt vast al langer met me gepraat, dan je bedoeling was.”

Waarom zou je een ander een excuus geven  om te vertrekken?

Bedanken

Het is van belang, om een gesprek onder alle omstandigheden positief af te sluiten. Een goede indruk achterlaten is altijd belangrijk, zelfs als het nu nog niet direct iets oplevert. Denk aan zinnen als:  

  • Het was leuk om met je te praten;


  • Ik heb weer wat dingen gehoord, waar ik niets van wist;


  • Heel veel succes met al je plannen;


  • Nou, dat klinkt allemaal prima en veelbelovend.


En bedank bij het weglopen, nog altijd een laatste keer voor het gesprek. Wat hoffelijkheid kan nooit kwaad. Sterker nog, het verdient zich vrijwel altijd terug. 


Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten