maandag 11 oktober 2021

Netwerken en social media

Netwerken op social media?


Is dat echt een gemakkelijke oplossing die veel tijd scheelt?


Nee, meestal is het dat niet.


Netwerken en social media


Wat kunnen we met social media?

Social media kunnen effectief zijn voor het opbouwen van de eerste contacten, die je later onderdeel van je netwerk kunt maken. Social media zijn laagdrempelig. Ze lenen zich daardoor goed voor het trekken van aandacht. Dat is op zich een feit dat door weinig mensen bestreden zal worden. Maar als je zelf met social media actief aan de gang gaat, dan loop je op de social media al heel snel tegen een aantal beperkingen op. En één van die beperkingen is jouw fantasie. De vraag: "Waar moet ik het nu weer eens over hebben" steekt al heel snel de kop op. 

De oorzaak

Een groot deel van dit probleem is, dat veel mensen social media niet alleen zien als een nieuw kanaal, om op ouderwetse manier aan netwerken te doen. Men wil het ook gebruiken om klanten actief te benaderen. En nieuwe klanten te winnen. En daar gaat het dus mis. Je wilt via social media verkoopbrieven maken. Je wilt daar je producten promoten, nu je er toch bent. Maar dan zit je bij social media helemaal verkeerd. Je kunt er wel eens wat promotie doorheen mixen, maar beslist niet zoveel dat het iemand op gaat vallen. Je zult jezelf dus echt bewust moeten beperken. Net zo goed als je dat op een netwerkbijeenkomst doet, waar je ook geen folders van je producten uit gaat lopen delen.

De oplossing

De oplossing dient zich vanzelf aan, op het moment dat je je gaat realiseren, dat social media eigenlijk alleen maar bedoeld zijn om een netwerk op te bouwen. Social media zijn geschikt om contacten te leggen en die te onderhouden. Dan wordt het ineens ook duidelijk wat je voor content moet produceren om op die social media te plaatsen. En dat die vorm van content wel eens iets heel anders kan zijn, dan de content die je tot dat moment produceerde. Want was  het niet zo dat die content vooral op verkopen was gericht? Zeg eens eerlijk? Wat we nu moeten maken, is content over en voor mensen. En die content moet aan heel andere aspecten voldoen, dan een tekst iets aan mensen te verkopen. En die menselijke aspecten gaan we hier even op een rijtje zetten:

Breng een persoonlijke noot in

Vertel dus rustig wat meer persoonlijke zaken. Laat de mensen achter de schermen van je bedrijf en al helemaal achter de schermen van jezelf, als de schrijvende persoon, kijken. Reageer ook vriendelijk op persoonlijke post van anderen. Leef mee met de mensen. Wees blij met de schrijver, als het iets positiefs is en leef mee, als het om iets negatiefs gaat. Hiermee zien we dus wel een groot potentieel gevaar van deze vorm om je netwerk op te bouwen en uit te bouwen: Social media kunnen je ongelofelijk veel tijd kosten. Beperking tot de meest belovende contacten is daarom dringend aan te raden. Voor veel mensen zul je namelijk ook een soort sociaal contact gaan worden. Dat kan prima in de privésfeer, maar verwar deze mensen dan niet met netwerkcontacten. Want dat zijn deze mensen niet. Ze worden het ook niet. En ze zullen je ook niet helpen je netwerk verder te vergroten. Zie dus deze wat meer sociale contacten, uitsluitend als privé en niet als deel van een zakelijk netwerk.  

Wees oprecht in je belangstelling

Niet oprechte belangstelling is altijd direct merkbaar. Voorkom dat dus. Probeer je echt in te leven in een ander. Voorkom een imitatie van belangstellend gedrag, omdat dit nu eenmaal op social media hoort. Als je dat eenmaal gaat doen, dan ben je totaal verkeerd bezig. Empathie is niet altijd makkelijk. Dus oefen het. Train het, totdat empathisch gedrag een automatisme voor je is geworden. Overigens zijn er mensen, die dit gedrag nooit zullen leren, omdat het gewoon niet in hen zit.

Ga al helemaal nooit een rol lopen te spelen

Speel geen rol. Het werkt niet, zoals we in de vorige punten al hebben gezien. Maar daarnaast mis je ook veel. Stellen mensen inhoudelijke vragen? Ga er dieper op in. Probeer achterliggende oorzaken te vinden, waarom mensen bepaalde vragen stellen. Die zijn waardevol voor jou en je bedrijf. Kunnen er zaken beter? Goed om dat te horen, dus vraag er op door. Niet omdat het moet vanwege de ongeschreven regels, maar omdat het gewoon nuttig is voor jou en je bedrijf. Ook leveren vragen en antwoorden weer suggesties op, om over te publiceren, want het betreft kennelijk zaken, die leven bij de mensen. Noteren dus. Je bent ze vergeten voor je het weet.

Durf dus eens wat losser te zijn

Social media is niet alleen ter ondersteuning van je zakelijke bezigheden, maar het kan ook een vorm van entertainment zijn. We zitten niet alleen maar op social media, om iets te leren of om er te netwerken. Er mag ook wel eens een keertje gelachen worden. En dan liever niet via die geproduceerde en in het oneindige gekopieerde "grappige" filmpjes, die iedereen kopieert en naar elkaar doorstuurt. 


Maar gebruik liever gewoon gekke invallen. En anekdotes van de deelnemers. Die zijn in elk geval origineel. Doe daar waar mogelijk aan mee. Vertel het ook rustig als je eens iets geks is overkomen. Ook al ben je er wellicht zelf het lijdend voorwerp van geweest. Kwaad kan het echt niet. Je komt er alleen maar mee over als een normaal mens, waar men graag contact mee onderhoudt.

Strooi kwistig met informatie

Ben je goed op de hoogte met bepaalde zaken? Laat je netwerk daar dan in mee profiteren. Probeer er achter te komen, wat men aan kennis mist. En help om dat in te vullen. Dat kan op allerlei gebied zijn. Van zakelijk tot persoonlijk. Geef goede raad, zonder jezelf naar voren te schuiven. Je bouwt er in meerdere opzichten een goede naam mee op.

Wees zo genereus mogelijk

Wees niet bang om dingen weg te geven. Je zult er op een bepaalde dag de vruchten weer van plukken. Mensen die alleen maar wensen te ontvangen, zonder ooit iets terug te geven zijn niet populair. Verre van dat. Regelmatig iets uitdelen, maakt van je contacten jouw echte supporters. En op den duur kun je van eventuele supporters weer klanten maken. Het is een lange weg, om aan mensen te komen. Maar het is wel een zekere weg.

Wees zo creatief, als maar mogelijk is, bij al je uitingen

Tekst is onwijs saai, nietwaar? Wat plaatjes erbij doet al wonderen, maar niet alle tekst loont zich gemakkelijk voor plaatjes. Doe mee aan wedstrijden. Probeer eens een post over een heel afwijkend onderwerp. Kortom, denk "out-of-the-box", om eens een platgetrapt modewoord te gebruiken. Het is gewoon nooit wild genoeg, wat je allemaal zou kunnen produceren. Schop eens lekker tegen een heilig huisje aan. Als het huisje dan terug schopt, heb je een dialoog. Juist mensen, die eens iets anders aandurven, vallen op in de grote grijze massa op de sociale media.

duidelijk een kleurrijk persoon, nietwaar?
duidelijk een kleurrijk persoon, nietwaar?



Wees dus kleurrijk en val op

Zorg dat men je als een kleurrijk persoon, duidelijk in die grijze massa ziet staan. En dan zul je vanzelf merken, dat social media niet alleen geweldig zijn, om een netwerk op te bouwen en te onderhouden, maar dat het probleem van "waar moet ik het nu weer eens over hebben", ook definitief verdwenen is.

Onderwerpen zijn er nu genoeg. En anders draagt je netwerk waarschijnlijk wel materiaal aan, waar je iets mee kunt. En dan houdt het hele proces zichzelf in stand.



Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten